
Miksi Product Owner rooli on niin tärkeä?
Tämä blogiteksti on julkaistu aiemmin Digioiva Oy:n sivuilla. Digioiva Oy, Kumura Oy ja Pasaati Oy ovat yhdistyneet.
Monesti kun epäonnistuneita IT-projekteja on ruodittu jälkikäteen, on yhdeksi ongelmakohdaksi huomattu liiketoiminnan liian vähäinen osallistuminen. Tämä voi johtua useasta eri syystä, mutta on selvä, että liiketoiminnan edustajilla ei ole aina aikaa panostaa projektiin riittävästi.
Ketterät kehitysmallit nostavat esille tärkeän Product Owner -roolin. PO:lla/tuoteomistajalla on tuotteen kehityksessä merkittävän tärkeä rooli, ja siksi hyvä PO on projektille kultaakin arvokkaampi. Hänen tehtävänsä on maksimoida projektin tuottama arvo yrityksen liiketoiminnalle.
”Miten muuten lisäarvoa voidaan tuottaa jos liiketoiminnan parhaiten tunteva henkilö ei ole projektissa mukana?”
Harvoin kuitenkaan ollaan tilanteessa, että PO ymmärtää kaiken työnantajansa liiketoiminnasta. Silloin tarvitaan myös muita taitoja. Nykytilanteessa hyvien vuorovaikutustaitojen ja kommunikaation merkitys on entisestään kasvanut. PO:n pitää keskustella muiden liiketoiminnan edustajien, käyttäjien sekä tilanteen mukaan myös asiakkaiden kanssa. Mitä enemmän vastinpareja hänellä on, sitä vaikeampaa voi olla priorisoida tekemistä. Hyvät neuvottelutaidot ovat tarpeen, jotta kaikki osapuolet saadaan pidettyä tyytyväisinä.

Kuulumisia
Olisiko sinunkin aika katsoa Peiliin ja opiskella ihmisten johtamista?
"Odotan jo innolla, että pääsen soveltamaan käytäntöön saamiani vinkkejä eri tyylejä edustavien ihmisten kohtaamiseen", Ilona kertoo vuorovaikutusvalmennuksesta saamastaan annista. Lue lisää, miten vuorovaikutustaitojen opiskelu parantaa projektien onnistumista ja tuloksia!

Kumuralle jälleen Platina-tason Suomen Vahvimmat -sertifikaatti
Kumuralle on myönnetty Suomen Vahvimmat Platina -sertifikaatti. Suomen Asiakastiedon Rating Alfa -luottoluokitukseen perustava sertifikaatti kertoo, että yhteistyö kanssamme on kestävällä pohjalla.

ICT-projektinjohtopalvelun kokemuskyselyt parantavat asiakkaiden projektien onnistumista
Asiakkaiden projektien kokemuksien kysyminen palvelee sekä asiakasta, hänen tulevia projektejaan että kumuralaisten asiantuntijoiden kehittymistä. Lue, miten mittaamme ICT-projektinjohtopalvelumme asiakaskokemusta!
