Projektijohtamisen trendit

Mikä projektijohtamisen saralla on ajankohtaista juuri nyt? Jatka lukemista, niin tiedät!

Muodostimme trendianalyysin eri tutkimuksista. Voit katsoa lähdelistauksen artikkelin lopusta.

1. Projektityön fokus siirtyy arvontuotantoon

Arvon tuottaminen ei ole enää projektityön ”kiva lisä” – se on projektityön ydin.

Projektityö ei ole enää vain aikatauluja, budjetteja ja tehtävälistoja. Yhä useammin projektipäällikön odotetaan tuottavan arvoa ja ymmärtävän liiketoiminnan tavoitteet.

Arvon tuottaminen tarkoittaa projektien suunnittelua ja toteutusta niin, että ne tuottavat konkreettista hyötyä ja lisäarvoa kaikille sidosryhmille. Tämä vaatii projektipäälliköltä kykyä nähdä kokonaiskuva ja ymmärtää, miten yksittäiset toimenpiteet vaikuttavat suurempaan strategiaan.

Liiketoimintaymmärrys varmistaa, että projektit ovat linjassa tavoitteiden kanssa

Liiketoimintaymmärrys puolestaan varmistaa, että projektit ovat linjassa organisaation tavoitteiden ja markkinatilanteen kanssa. Projektipäälliköt, joilla on vahva liiketoimintaosaaminen, pystyvät tekemään parempia päätöksiä ja ohjaamaan projekteja kohti menestystä.

Esimerkki

Asiakkaan ERP-uudistuksen yhteydessä projektin alussa kirkastettiin, miten uusi järjestelmä nopeuttaa tuotannon ohjausta ja vähentää virhetilauksia. Projektin onnistumista ei mitattu vain teknisen käyttöönoton onnistumisella, vaan sen tuottamalla konkreettisella liiketoimintahyödyllä: toimitusnopeuden parantumisella ja asiakastyytyväisyydellä.

Kun yhdistetään liiketoimintaymmärrys, asiakasarvo ja vaikuttava projektijohtaminen, ollaan oikealla tiellä.

2. Projektipäällikön uusi identiteetti

Nykypäivän projektipäällikkö ei ole pelkkä projektin ohjaaja: hän on liiketoimintaosaaja, strateginen ajattelija, muutosjohtaja ja ennen kaikkea ihmisten johtaja.

Hän rakentaa arvolupausta, sitouttaa osallistumaan aktiivisesti muutokseen valmistelusta alkaen ja luo tiimilleen edellytykset jatkuvaan oppimiseen ja kehittymiseen.

Projektipäällikkö on avainasemassa organisaationsa menestyksessä, sillä hän ohjaa tiimiään kohti yhteistä tavoitetta, luo innovatiivisia ratkaisuja ja varmistaa, että projektit toteutetaan tehokkaasti ja laadukkaasti. Hänen kykynsä yhdistää tekninen osaaminen ja pehmeät taidot tekevät hänestä korvaamattoman nykypäivän muuttuvassa liiketoimintaympäristössä.

Esimerkki

Eräässä asiakasprojektissamme Kumuran projektipäällikkö paitsi fasilitoi uuden toimintamallin käyttöönoton myös tunnisti työn arjessa piileviä esteitä – ja auttoi tiimiä ratkaisemaan ne yhdessä. Tämä johti pysyvämpään toimintakulttuurin muutokseen.

Projektipäällikkö toimii sillanrakentajana tavoitteiden ja toteutuksen välillä tehden näkymättömän työn näkyväksi.

3. Uusi PMO: Arvoa ja vaikuttavuutta

Uuden ajan PMO toimii johdon strategisena kumppanina, mahdollistaa arvontuotannon ja johtaa muutosta.

Strategisena kumppanina PMO tukee organisaation pitkän aikavälin tavoitteita ja auttaa varmistamaan, että projektit ovat linjassa organisaation strategian kanssa. Tämä vaatii syvällistä liiketoimintaymmärrystä ja kykyä nähdä kokonaiskuva.

Arvontuoton mahdollistajana PMO keskittyy siihen, miten projektit voivat tuottaa konkreettista lisäarvoa organisaatiolle ja sen asiakkaille. Tämä tarkoittaa tehokasta resurssien käyttöä, innovatiivisia ratkaisuja ja jatkuvaa parantamista.

Arvontuoton mahdollistajan PMO keskittyy siihen, miten projektit voivat tuottaa konkreettista lisäarvoa

Muutosagenttina PMO johtaa organisaation muutosprosesseja ja varmistaa, että projektit tukevat organisaation kykyä sopeutua ja menestyä muuttuvassa liiketoimintaympäristössä. Tämä rooli vaatii vahvaa johtajuutta ja kykyä inspiroida ja motivoida tiimejä.

Esimerkki

Eräässä organisaatiossa PMO osallistui liiketoimintaportfolion suunnitteluun ja auttoi priorisoimaan hankkeet arvon ja vaikuttavuuden mukaan. Samalla PMO valmensi projektitiimejä omaksumaan omaa uutta ajattelutapaa eli PMO ei pelkästään ohjannut projekteja ylhäältä käsin, vaan toimi myös valmentajana ja kulttuurinmuutoksen tukijana.

4. Muutoskyvykkyys ratkaisee

Tulevaisuudessa menestyvät ne organisaatiot, jotka panostavat muutoskyvykkyyteen ja kehittävät jatkuvasti valmiuksiaan sopeutua ja innovoida.

Muutoskyvykkyyden merkitys on suuri ja sen tulisikin olla keskeinen osa organisaation strategiaa.

Muutoskyvykkyys tarkoittaa, että organisaatiot pystyvät ennakoimaan muutoksia, mukautumaan uusiin tilanteisiin ja hyödyntämään mahdollisuuksia tehokkaasti. Tämä vaatii joustavaa ajattelutapaa, innovatiivisia ratkaisuja ja vahvaa johtajuutta.

Muutoskyvykkyys on myös kriittinen kilpailuetu. Kyse ei ole ketteryydestä, vaan myös kulttuurista, johtamisesta ja kyvystä oppia jatkuvasti. Tutustu tarkemmin keinoihin rakentaa kestävä muutoskyvykkyys: kumura.fi/palvelut.

Esimerkki

Eräs IT-palvelutoimittaja päätti vastata muuttuvaan kysyntään uudistamalla toimintamallinsa: teknologiaprojekteista siirryttiin kohti asiakasarvon ymmärtämistä ja strategista kumppanuutta.

Asiantuntijat koulutettiin palvelumuotoiluun, myynti ja projektit yhdistettiin tiimeiksi ja asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin reagoitiin ketterästi – ei vain teknisesti, vaan myös kulttuurisesti.

Tuloksena syntyi parempi asiakastyytyväisyys, uusia palveluita ja kasvavaa liikevaihtoa.

5. Ihmisen ja teknologian synergia

Teknologia ei saa syrjäyttää inhimillistä näkökulmaa.

Nykyisin teknologian rooli on keskeinen monilla liiketoiminta-alueilla, mutta erityisesti projektijohtamisessa se tarjoaa valtavia mahdollisuuksia. PMO:iden ja projektipäälliköiden on yhä tärkeämpää ymmärtää, miten teknologia ei ainoastaan optimoi prosesseja, vaan myös muokkaa päätöksentekoa ja luottamuksen rakentamista.

Vuorovaikutus, empatia ja viestintä ovat edelleen avainasemassa

Teknologian avulla saamme reaaliaikaista dataa, tekoäly tukee päätöksentekoa ja automaatio vapauttaa resursseja esimerkiksi strategisempaan työhön. Kuitenkin, kuten aina, on tärkeää säilyttää inhimillinen näkökulma – vuorovaikutus, empatia ja viestintä ovat edelleen avainasemassa.

Esimerkki

Suuri organisaatio toteuttaa monimutkaista IT-järjestelmän päivitystä. Teknologian avulla projektin etenemistä seurataan reaaliaikaisesti, ja tekoäly analysoi mahdollisia riskejä. Kuitenkin päätöksenteossa on tärkeää ottaa huomioon myös tiimin ja sidosryhmien mielipiteet: vaikka data on kriittistä, ihmiset ovat edelleen avainasemassa varmistettaessa, että projekti etenee oikeaan suuntaan.

Teknologia tuo mahdollisuuksia, mutta se ei voi koskaan korvata ihmisten välistä vuorovaikutusta ja luottamusta. Vain näiden kahden elementin tasapainoinen yhdistelmä vie projektit ja organisaatiot kohti tulevaisuuden menestystä.

Miten teidän projektijohtamisenne voi?

Jos kaipaatte apua trendien teemojen parissa tai muutoin muutos- ja projektijohtamisen kehittämisessä, olemme täällä teitä varten!

Ota yhteyttä tai varaa suoraan juttuhetki sinulle sopivaan aikaan: kumura.fi/tapaaminen.

Lähteet

Accenture: Technology Vision 2025 – AI: A Declaration of Autonomy

Deloitte Insights: 2025 Global Human Capital Trends

Digia: Organisaatioiden muutoskyvykkyys Suomessa 2025

Gartner: 2025 Top Strategic Technology Trends

IPMA: IPMA AI SIG – Initial AI Survey 2024 Report

Longhurst, Rachel & Choi, Woojin: What the Next Generation of
Project Management Will Look Like

ManpowerGroup The Age of Adaptability: 2024 Workforce Trends, Sopeutumisen aikakausi

ManpowerGroup Accelerating Adaptability: 2025 Workforce Trends, Työelämän vallankumous ja uudet horisontit

McKinsay & Company: The State of Organizations 2023

Project Management Institute: Global Megatrends 2024

Project Management Institute: Pulse of the Profession® 2024 – The Future of Project Work: Moving Past Office-Centric Models

Project Management Institute: Pulse of the Profession® 2025 – Boosting Business Acumen

University of Oxford, Saïd Business School, EY: The future of transformation is human

World Economic Forum: Future of Jobs Report 2025, January 2025

Valtioneuvosto: Tulevaisuusselonteon 1. osan strateginen toimintaympäristöanalyysi, Valtioneuvoston julkaisuja 2024:54

Työterveyslaitos: HELP-katsaus – Työelämän muutosnäkymät

Mika Punta

Mikan vastuulla on Kumuran palveluihin liittyvät asiat. Hän on kokenut projektinhallinnan ammattilainen, jolla on laaja kokemus suurten hankkeiden menestyksekkäästä läpiviennistä sekä projektien toimintamallien tehokkaasta kehittämisestä.

Kuulumisia

Miten Howspace mahdollistaa yhteisen tilan projektitiimeille – myös virtuaalisesti?

Siinä, missä ennen kokoonnuimme neuvotteluhuoneisiin tai toimiston kahviloihin, nykyään tiimimme ovat virtuaalisia verkostoja. Mistä löytyy virtuaalinen kahvipöytä, jonka ääressä syntyy parhaat ideat? Lue artikkelista Mika Purolan vinkit Howspacen hyödyntämiseen virtuaalisen tiimin yhteisöllisyyden rakentamisessa!

Lue lisää

Näin ratkaiset IT-projektipäällikön 7 yleisintä haastetta

IT-projektipäällikön työ on usein jatkuvaa tasapainoilua: yhtäällä tulisi vastata liiketoiminnan odotuksiin, toisaalla hallita teknistä toteutusta, budjettia ja aikataulua. Projektinhallinnan ja muutosjohtamisen konsultti ja kouluttaja Virpi Elers kokosi artikkeliin seitsemän yleistä haastetta, joihin IT-projektipäälliköt törmäävät – ja käytännön ratkaisut, joilla niitä voidaan hallita.

Lue lisää