Tunneäly on väylä merkityksellisyyden luomiseen

Tunteet ovat erottamaton osa ihmistä, niitä ei voi sammuttaa työpäivienkään ajaksi. Vaikka palaverin sisältö ja siellä sanotut sanat unohtuisivat, jää keskustelussa ollut tunnelma mieleen. 

Merkityksellisyyden kokemuksen muodostumisessa tunteet ja kokonaisena ihmisenä olemisen mahdollisuus ovat suuressa roolissa. Kukapa kokisi tekevänsä mielekästä työtä, jos toimistolle tullessa on väännettävä suu väkisin hymyyn tai palaverin jälkeen on aina olo, ettei tullut kuulluksi? 

Merkityksellisyys ja työelämän tunteiden tunnistaminen edistävät sekä projektien onnistumista että niissä työskentelevien hyvinvointia. Siksi tunneäly kannattaa ottaa osaksi projektien työkalupakkia. 

Tuo tunneäly näkyväksi konkretialla 

Tunneäly voi tuntua saippuapalalta, jonka tunnistaa, mutta jonka määrittelyyn ja kehittämiseen on vaikea tarttua. On hyvä muistaa, että tunneäly on opeteltavissa oleva taito, jonka hallinta lähtee siitä, että näkee konkreettiset asiat tunteiden takana. 

Kuulluksi tuleminen on hyvä esimerkki. Jos teet palaverissa huomion ja se sivuutetaan, tunnet olosi vähätellyksi ja lannistetuksi. Jos huomiosi puolestaan kuullaan, koet saaneesi arvostusta ja olevasi tasavertainen jäsen tiimissä, vaikka kanssasi ei oltaisikaan samaa mieltä. 

Kokosimme oppaan keinoista, joilla vahvistat merkityksellisyyden kokemusta projekteissasi. Voit ladata sen maksutta täältä. 

Merkityksellisyys syntyy arjen kohtaamisissa 

Liiketoiminnassa ei riitä, että tavoitteena on “kasvu” ilman tarkempia määrittelyjä siitä, mistä ja miten kasvua tavoitellaan. Sama pätee tunneälyyn: et voi ajatella vain, että johdat “ihmisiä”. Sinun on purettava tilannetta pienempiin osiin: Minkä koette työpaikallanne tällä hetkellä toimivaksi, mitä teidän on tarve kehittää? Miten käynnistätte kehityksen, miten seuraatte sitä? 

Pienetkin konkreettiset teot edistävät suuren vision saavuttamista.

Kattotermit, kuten mielekäs työ, merkityksellisyys, tunneälykkyys, toimivat visiona, jonka saavuttamista konkreettiset teot edistävät. Pienetkin teot kantavat jo pitkälle: Kysy kollegalta aamukahvilla, mitä kuuluu, ja oikeasti keskity kuuntelemaan hänen vastauksensa. Ristiriitatilanteissa muista arvostaa keskustelukumppania, vaikka näkemyksenne olisivatkin vastakkaiset. Jos huomaat jonkun toisen heikentävän tunneälyä huolimattomasti heitetyllä vitsillä, sano ääneen, ettei tuollainen puhe ole työyhteisönne hengen mukaista. 

Jokaisella on oikeus harjoitella 

Merkityksellisyyden luominen ja tunneälykäs kohtaaminen työelämässä eivät ole vain johdon tehtäviä. Tunneälyn rakentamisessa jokaisella organisaation tai projektin jäsenellä on oma paikkansa ja mahdollisuutensa luoda yhteistä hyvää. Samalla tavalla jokaisella on oikeus tehdä virheitä ja oppia niistä. 

Tunneäly saattaa arjessa unohtua kiireen viedessä voimia ja keskittymiskykyä. Tällöin voit tulla tehneeksi tai sanoneeksi asioita, jotka harmittavat jälkikäteen. Silloin sinun on hyvä henkäistä, antaa itselleen anteeksi ja muistaa, että seuraavalla kerralla on mahdollisuus toimia toisin. 

Tunneälyn äärellä onkin hyvä olla nöyrä ja armollinen. Sen kanssa ei tule koskaan valmiiksi, mutta jokainen teko vie lähemmäs kohti tavoitetta. 

Merja Galler

Merja on Kumuran henkilöstöhallinnon, työntekijäkokemuksen ja hyvinvoivan työkulttuurin pelinrakentaja. Merja luo ja kehittää yhdessä lähihenkilötiimin kanssa Kumuran kohtaamiskulttuuria arvostuksen ja inhimillisyyden siivittämänä.

Kuulumisia

Kokemuksia tekoälystä projektipäällikön työkaluna

Millaisia käyttötapoja projektipäällikkömme Päivi on löytänyt tekoälylle projektityössä? Missä tekoäly on erityinen valttikortti? Lue Päivin ajatukset tästä kirjoituksesta.

Lue lisää

Helpotusta muutoskylläisyyteen muutosportfolion johtamisella

Milloin muutosta on liikaa? Silloin, kun ämpäri valuu yli. Muutosjohtamistakin valmentaja ja siinä konsultoiva Virpi Elers kertoo, kuinka muutosportfolio parantaa muutoksessa onnistumista muutoskylläisyyttä ehkäisemällä.

Lue lisää

Yksilön muutosmatka osana laajaa muutosohjelmaa

Niin pienen kuin isonkin muutoksen onnistuminen on loppujen lopuksi kiinni ihmisistä. Muutoksen johtaminen myös yksilön tasolla auttaa sitouttamaan ihmiset tavoiteltuun muutokseen ja saamaan aikaan pysyvän toiminnan muuttamisen.

Lue lisää